Visste du detta om D-vitamin ...?


D-vitaminets roll för engelska sjukan (rakit) är välkänd. Bristen på D-vitamin gör benstommen mjuk och missformad. Detta kunde tidigare botas på två sätt, med UV-bestrålning av huden (eller maten) och fiskleverolja.


Enbart under maj-augusti, då solen står som högst, kan din kropp tillverka 10.000 IED-vitamin under 30 minuter i solen. 


Under perioden september-april, då vi inte kan få D-vitamin från solljus behövs tillskott av D-vitamin, c:a 2000-4000 IE/dag. Har du möjlighet att ta solsemester under denna period kan du få ditt dagsbehov tillgodosett på detta sätt. Nivån av D-vitamin i blodet mäts via marköten 25-OH-vitamin som bör vara över 75 nmol/L.


För att tillgodogöra dig D-vitamin bäst vistas i solen mellan 11.00-15.00 i 20 minuter. Ju mer hudyta du exponerar, desto bättre. Eftersom viss omvandling av D-vitamin sker även via ögat, undvik ständigt användande av solglasögon. 


D-vitamin är ett av de mest intensiva forskningsområden idag. Forskning visar att D-vitamin har tre centrala funktioner i kroppen: reglering av immunförsvaret, reglering av cellväxten och reglering av hormonbalanser.


Brist på D-vitamin kan orsaka t.ex. följande sjukdomar:


Barnlöshet, benskörhet, högt blodtryck, diabetes, Multipel Skleros (MS), cancer, inflammatorisk tarmsjukdom, psoriasis, astma, tandlossning, reumatoid artrit, depression (Seasonal Affected Disorder), Alzheimer, Parkinson.


Bästa näringskällor är fet fisk (ål, gös, abborre, lax, sardin, makrill, sill, strömming, gädda), äggula, helmjölk, fågel, kött. För vegetarianer: trattkantarell, shiitake, vissa alger.


Läs mer om D-vitamin i Illustrerad Vetenskap


Jag rekommenderar Holistics D3-vitamin, som nu även finns i flytande form!